Saturday 6 August 2011

JANJI TETAP JANJI...

Salam…salam ramadhan semua…
Masa kecik2 dulu sibuk nak periksa UPSR, adik2 kecil seringkali membuat akujanji seperti berikut:
Aku janji nak belajar sungguh2, gembirakan ibu ayah, tak nak malas2 lagi dan blablablabla..berjela diari merah jambu! Waktu aku kecik2 tak gedabak macam sekarang, aku kurang mengerti tentang janji..
Bila aku dah  makin dewasa yakni membesar gedabak, aku sangat pasti tentang istilah JANJI iaitu “KALAU TAK PASTI DAPAT TUNAIKAN, JANGAN BERJANJI WAIMA UNTUK MENJAGA HATI SESEORANG  ada paham?




Aku menaip berdasarkan pengalaman, ecehh..aku pernah menyesal sebab tak dapat tunaikan janji..Sebab aku tau orang yang ditaburi janji aku tu akan berharap aku tunaikan janji tu..berbelit eh?
Kau tak rasa diri kau kejam buatkan orang berharap tentang sesuatu yang tak pasti dan kau terus mengatakan kau akan tunaikan janji tu? Lebih baik kau tak bagi harapan menggunung setinggi Everest..mungkin orang itu masih memberi peluang dan ruang buat kau, tapi adakah kau akan gunakan peluang yang dia berikan dengan sebaiknya?
Janji kepada Allah, keluarga, kekasih dan sahabat… waima janji pada adik kau yang hingusnya masih meleleh pun, kau harus tunaikan supaya suatu hari nanti kau tidak akan MENYESAL
SEKIAN


No comments:

Post a Comment