Thursday 8 September 2011

tazkirah jumaat: perihal QADA DAN QADAR...




comel
SALAM SEMUA..
di hari yg mulia ini, aku nak sharing is loving dgn awak2 semua..perihal Qada dan Qadar..biasanya org mesti cakap macam ni,  " dah takdir, qada dan qadar..aku redha je la, nak buat camna lagi kan, blablabla..
cis!  belum apa2 lagi, dah menyerah tak tentu pasal kan..  jadi, pagi2 yg fresh ni, haruslah teruskan mbaca ye..


ada 2 jenis qada dan qadar iaitu:


QADA MUBRAM


Adalah ketentuan Allah Taala yang pasti berlaku dan tidak dapat dihalang oleh sesuatu apa pun. (Contoh: Mati pasti akan berlaku). Takdir di dalam bentuk ini tidak boleh dan tidak mungkin berubah secara mutlak. Jika ia berubah ia mencacat kesempurnaan Allah dan hal ini adalah mustahil di sisi Allah. Berhubung dengan ini Allah berfirman: “Keputusan di sisiKu tidak akan berubah dan Aku sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaKu.” (Surah Qaaf ayat 29)
Firman Allah Taala bermaksud:
Dan pada sisi Allah Taala jua kunci-kunci semua yang ghaib. 
QADA MUALLAQ. 
Takdir yang kedua ialah takdir yang tertulis di Lauh Mahfuz dan ia dikenali juga sebagai takdir mu’allaq. takdir ini boleh berubah dari masa ke semasa, contoh paling mudah..dulu masa sekolah awak seorang yg rajin, pelajar cemerlang..tapi bila dah masuk u, awak berubah.. jadi malas nak belajar, macam mana nak bjaya kan..pastilah dapat result pun  yg tak bagus kan.. jadi kita kena lah berusaha untuk dapatkan yg lebih baik dalam hidup kita ni..
Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Tidak boleh ditolak qadar Allah Taala melainkan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur melainkan membuat baik kepada ibubapa.


special thanks to INCIK BUJID


No comments:

Post a Comment