Tuesday 7 January 2014

Resipi Kek Coklat Indulgence

Resepi penipu yang tersebar di internet. Don't try this at home

Bahan-bahannya:
Kek Sifon (Chiffon)
Bahan A
30gm Serbuk Koko (Larutkan Dgn 120ml Air Suam)
4 Biji Kuning Telur (Telur Diasing Putih Dan Kuning)
100gm Gula Kastor
130gm Tepung Naik Sendiri
1/2 Tsp Baking Powder
1/2 Tsp Soda Bicarbonate
60ml Mentega (Dicairkan)/Minyak Jagung
1 Tsp Esen Vanila

Bahan B
4 Biji Putih Telur
60gm Gula Kastor
1/4 Tsp Cream Of Tartar

Filling : Mousse Coklat Hitam : (TIPU!!!!!)
- 200gm Chocolate Masakan Hitam
- 2 Kuning Telur (Di Pukul Dahulu)
- 2 Putih Telur (Di Putar Hingga Kembang)
- 60gm Gula Kastor
- ½ Sudu Besar Mentega
- 250ml Whipping Cream (Non Dairy) - Di Pukul Hingga Pekat Bertanduk
- 1½ Sudu Besar Gelatin
- 50ml Air
***Simpan Sedikit Adunan Untuk Di Sapu Tipis Kepada Kek***

Filling : Mousse Coklat Putih :  (TIPU!!!!!)
- 200gm Coklat Masakan Putih
- 100ml Susu Segar
- 2 Kuning Telur (Di Pukul Dahulu)
- 2 Putih Telur (Di Putar Hingga Kembang)
- 60gm Gula Kastor
- 250ml Whipping Cream (Non Dairy) - Di Pukul Hingga Pekat Bertanduk
- 2 Sudu Besar Gelatin
- 50ml Air

 Cara membuat resipi penipu ini:
1.Kek Chiffon dulu, ini kek semua orang boleh buat ya. Campurkan bahan B iaitu gula aising, krim tartar dalam telur putih, pukul sampai bertanduk (guna mixer, high speed selama 3 minit)

2. Kemudian campur semua bahan A ke dalam telur yang siap dipukul. Pukul sampai sebati

3. Kemudian bakar selama 30 minit dengan suhu 180'C. Selepas itu sejukkan di atas relai sebelum masuk ke dalam peti ais.

4. Lepas dah sejuk, boleh potong kepada 4 lapisan dengan pisau yang bergigi dan tajam lagi panjang

5. Sekarang kita buat filling penipu Puteri Manja dan seangkata dengannya.
Didih kembar gelatin dengan 50ml air dan coklat masakan dengan sesudu besar coklat masakan.
Bila dah cair semuanya, masukkan gelatin ke dalam coklat masakan. Gaul sampai sebati. Angkat dan letak tepi.

6. Putarkan dan pukulkan whipping cream sampai bertanduk (kelajuan terlaju selama 3-5 minit)

7. Masukkan whipping cream ke dalam coklat masakan tadi. Di sini saya mula meragui resepi ini kerana filling dia sangat cair. Cara buat filling coklat putih pun sama, tetapi saya tak bubuh susu. Sebab saya suspek terlalu cair!

8. Ini buktinya selepas dimasukkan dalam peti ais selama 3 jam di bahagian ais. Masih cair!
Filling putih tu saya juga rasa sangsi, so saya tak bubuh susu. Bayangkan 100ml susu!

9. Apapun, kita terus buatlah, selepas 3 jam sejuk beku, saya buat lapisan iaitu bermula kek sifon, kemudian filling coklat, kek sifon, fillling putih, kek sifon, filling coklat, kek sifon dan tutup dengan kek sifon

10. Buat dengan tabah walaupun tahu tak akan jadi. So cadang nak bekukan semalaman.

11. Ini last step. Tutuplah ia.

12. Dah pagi.. so saya buka loose base/ring.. yang terjadi ialah kek terus termampat seperti ini.
Habis meleleh semua. Dah agak dah... sebab filling penipu ini tak akan jadi. Maka coklat ganache cancel, just makan begitu je la.
Ok, lepas tu kita tengok baliklah blog puteri manja, nak tahu apa result dia dapat?

13. Terpengaruh dengan gambar, tapi pembongkaran penipuan ini boleh dikesan.
Gambar ini saya yakin gambar kek yang dibeli di secret recipe. Kenapa?

Saya meragui gambarnya, cuba semak point saya ini:
1. Kek sifon yang dipotongnya tebal, tapi dalam gambar nipis (sebab secret recipe potong dengan mesin)
2. Ganache dia coklat muda, ganache gambar di atas hitam
3. Dia tak tunjuk gambar semasa buka loyang loose base
3. Weekkkk.. kek sifon dia coklat pudar, sifon saya yang menjadi. Kedekut serbuk coklat! Yang anehnya gambar di atas, kek sifon warnanya macam sifon saya hehe
4. Dia sapukan filling coklat sekeliling kek sebelum coklat ganache. Actually, gambar di atas sebagai bukti, tiada sapuan seperti itu.
5. Dalam gambar di atas, secret recipe layerkan ganache dua lapis, tapi puteri manja tak buat pun lapisan itu
6. Gila glemer :p

Itulah ulasan saya, don't try this at home

No comments:

Post a Comment